söndag 27 maj 2012

Ångest

Ja nu börjar det dra ihop sig. Inte jättemånga timmar kvar till tenta imorgon med tenta nummer två i rask följd på tisdag.
     Lyssna på namnet till tentan imorgon, vetenskaps teori... Inte avskräckt ännu, håll i dig... Vetenskaplig kunskap. Sanning. Platons kunskapsanalys. Rättfärdigande. Kausalitet. Korrespondera. Koherera. Defationism. Fundamentalism. Realism. Konstruktivism. Nihilism. Perception. Empirism. Rationalism. Sats. Existenssats. Relationssats. Orsakssats. Objektivistisk. Relativistisk. Teori. Hypotes. Falsifikation. Korroborera. Evidens. Förklaringar. Nomologisk-deduktiv teori. Premisser. Funtionsförklaringar. Pseudovetenskap. Icke-vetenskap. Dålig vetenskap. Djärvhet. Versimilitud. Vetenskaplig realism. Vetenskaplig antirealism. Deduktion. Hypotetisk-deduktiv metod. Induktion. Abduktion. Positivism. Hermeneutik. Villkor. Anomalier. Paradigm. Popper. Gettier. Nozick. Kuhn. Descartes. Slutsats.
     Fortfarande inte avskräckt?! Då tycker jag du kan komma och förklara hur man använder dessa begrepp så att jag om det inte går vägen imorgon kan hjälpa mig klara omtentan till hösten. Jag vill klara det nu, och jag ska lyckas. Önska mig lycka till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar