söndag 21 mars 2010

Överraskningen

Igår var en överraskningens dag. Sanna, Emelie och jag gav oss ut på en skoterutflykt med den 40 år gamla skotern som de två andra är ägare till. Den fungerade med avsevärd medvilja och tog oss sakta men säkert mot vårat utflyktsmål. Solen sken på en klarblå himmel och vi slet som oxar när skoterna fastnade, bankade lite på variatorn när den fastande och höll för ansiktet när snön yrde om oss när det gick att dra upp farten. Vi skrattade och hade väldigt kul. Efter en och en halv timme och med mindre än en kilometer till målet så sätter Sanna en ögonbindel på mig så jag inte kan se något alls...
     Av åker ögonbindeln när flera röster stämmer in i "Ja må hon leva uti hundrade år". Där står de närmsta släktingarna och goda vänner och ler muntert. Grillkorven fräser på grillen och kakorn skymtar fram i kassarna.
     Men allra roligast var det när vi traskade upp på åsen med pulka och madrass i högsta hugg. Min yngsta kusin åkte på ett tefat och ropade "akta backen, akta backen" och vi andra skrattade högt när någon välte och plöjde i marken så snön yrde. Mitt i detta kom Emelie och jag på att vi skulle prova att åka stjärtlapp, det var ju så många år sedan sist. Sagt och gjort så gick vi och hämtade fyra stycken. Det var så länge sedan och tekinken saknades helt för min del, men oj så fort det fick!
     Till slut valde vi att åka stjärtlappståg, med kusinens tefat som han och Sanna delade och madrassen som hans storasyster ville åka på. Medan Emelie, jag, Karin och Johan satte oss till rätta på de små plastbitarna och lade benen om varandra för att bilda en kedja och vi tjöt av skratt när vi susade förbi mamma som stod vid sidan av banan med kameran och vi alla slutade i en skrattande stor hög i slutet av backen.
     När vi sedan tagit oss hem så fick vi gå till grannarna för att fira deras dotter som fyllt år och sedan orkade jag inte så mycket mer än att lägga mig i sängen med en bra bok. Humöret var verkligen på topp hela dagen. Tack allesammans för en underbart härlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar