måndag 10 mars 2014

Pedagogiska miljöer och barns subjektskapande...

Är en bok av Elisabeth Nordin-Hultman ur vilken jag tänker presentera en mening. Ett citat. Here we go: 

"Men till skillnad från den modernistiska psykologin, som räknar med essentionella psykologiska strukturer, tänker sig poststrukturella subjektivitetsteorier en mångfald av konstituerande innebörder" (s. 169)

Försök säga den mening högt utan att vricka tungan! Fundera sedan på om du hörde vad du själv läste och om du kunde förstå det eller om det bara lät bla, bla, bla.
      Jag förstår (nästan) meningen och det säger jag inte bara för att jag har läst boken eller för att jag läst meningen ett par gånger. Efter snart tre år är detta språk något av vad man kan förvänta sig att dagens studerande kring barn, lärande och utveckling ska förstå. 
      Detta språkval är långt ifrån vardagligt tjattrande, det här försöker lyfta fram en förståelse för något. Men. Undra kan man om det inte hade varit lättare att med boken också skriva en översättning så att jag också utan tre års badande i fina ord skulle förstå detta. Ärligt talat hade jag inte lärt mig dessa ord tidigare hade denna mening lika gärna kunnat vara skriven med kinesiska tecken. Den hade varit fullständigt obegriplig. Jag har i alla fall lärt mig något de senaste åren tycks det som. 

1 kommentar: