söndag 11 december 2011

PepparYoda och brännblåsor

Här är man en god sambo så här innan jul och bakar Starwars-inspererade pepparkakor. Som om det inte skulle vara nog så kommer jag på den roliga idén att göra ett rymdskepp också. Inte vilket rymdskepp som helst heller utan Millenium Falcon. Ett runt jäkla skepp, det var kanske inte så lyckat, men Jonatan blev rätt nöjd när jag efter flera blåsor åstadkomna av smält socker och iskall snöbehandling skapat en ganska fri variant med löstagbart tak.

Det är tur att man bara behöver känna att man vill baka pepparkakor en gång om året. Med all den deg vi fick till för två personer skulle vi kunna äta pepparkakor långt på näst nästa år.
     Men det är inte första gången som jag är i farten med pepparkaksdegen. För några år sedan bakade jag och min klasskompis Frida dessa fantastiska konstverk (Fridas idé och deg). 

Det var svårt att få till ett runt pepparhus åt muminfamiljen, men det var skoj. Vill minnas att det inte fanns så mycket deg kvar efteråt.
     Fick julpyssla små polkaflickor hemma hos familjen Strand (den familj jag blivit bekant med sedan flytten norrut). Jag tog med mig ljus och tvål så vi kunde måla på ljusen med vattenfärg, enkelt och ganska kreativt. Jag blev bjuden på mat med, älgfärssoppa (receptet finns på icas hemsida), mums mums. 
     Nu ska jag lägga mig i sängen och läsa de uppgifter vi ska redovisa imorgon som handlar om etik och omsorg. Det är så roligt att jag skulle kunna hoppa ut genom fönstret, men det är viktigt att vara medveten om å jag vill ju få jobba med de där små när jag är klar med mina studier i avgrunden (skolan) och blåshålet (lule, för det blåser alltid där, då stan är felbyggd sägs det :p). Hörs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar